Prowadzone przez SMSMiT „MOTO RETRO” Muzeum Motoryzacji i Techniki stanowi swego rodzaju rdzeń, wokół którego toczy się życie Stowarzyszenia. Jego historia sięga 2006 roku. Wtedy to po wieloletnich, intensywnych staraniach Członków Stowarzyszenia udało się w porozumieniu z Urzędem Miasta pozyskać część budynku na terenie dawnej składnicy wojskowej przy ul. Węglowej w Białymstoku z przeznaczeniem na hale wystawienniczą oraz magazyny. Umiejscowienie placówki przyczyniło się do powstania jego potocznej nazwy – „Muzeum na Węglowej”.
Zaraz po otrzymaniu kluczy, użytkowane pomieszczenia szybko wypełnione zostały eksponatami będącymi własnością zarówno Stowarzyszenia, jego Członków jak i podarowanymi przez Sympatyków. Przez ponad piętnaście lat istnienia mury muzeum zwiedziła rzesza miłośników dawnej motoryzacji i techniki. Były wśród niej osoby w każdym wieku, a także z każdego zakątka świata. Realizowano tu także konferencje, programy telewizyjne a także nagrywano teledyski.
Odwiedzający mają szansę zobaczyć bogatą ekspozycję składającą się przede wszystkim z licznych zabytkowych aut i motocykli. Można wśród nich rozpoznać m. in. popularne w minionych czasach Fiaty, Syreny, WSK-i czy Jawy, a także luksusowe samochody z obu stron żelaznej kurtyny – Mercedesy, Jaguary czy rosyjską Czajkę lub ZIM-a. Sięgając dalej z mgły historii dla zwiedzających wynurzają się egzemplarze przedwojenne jak np. Opel P4 lub Essex Super Six. Podróż w przeszłość wieńczy początek czyli replika pierwszego automobilu Daimlera z 1886 r. Niezwykłą ciekawostką są pojazdy unikalne na skalę nie tylko krajową ale też i światową. Należy wymienić tu chociażby motorower Niemen, auto typu SAM zbudowane m. in. na podzespołach SAABa czy Syrenę Laminat. Wartym odnotowania jest także kącik sprzętu pożarniczego, na którym ujrzeć można m. in. oryginalny strażacki wóz drabiniasty z lat 20-tych ubiegłego wieku. Wystawę uzupełniają prezentowane w gablotach niezwykłe modele sprzętu budowlanego autorstwa Romualda Andrzejczuka. Ponadto w hali muzealnej eksponowane są zabytki techniki. Można wśród nich zobaczyć m. in. dawny sprzęt warsztatowy czy środki przekazu radiowo-telewizyjnego. Prezentowane zbiory pozwalają także cofnąć się do początków komputerów osobistych oraz komunikacji telefonicznej. Należy wspomnieć również o dość pokaźnym zbiorze historycznych silników. Są to m. in. maszyny parowe, silnik gwiazdowy z samolotu AN-2 oraz produkowane niegdyś w Białymstoku silnik elektryczne.